Kalam Hikmah Ibni Athoillah PENGAJIAN KITAB HIKAM Sheikh Ibnu Athoillah As-Kanddari Syarah Oleh Sheikh Abdul Malek bin Abdullah (Tok Pulau Manis) Kami redha Allah sebagai Tuhan kami, Islam sebagai Agama kami dan Muhammad sebagai Nabi kami...
Friday, August 27, 2010
Rezeki Makrifat Dan Hakikat
Kelebihan Zahid
Baik Zhohir Kerana Baik Batin
Berkata Sheikh Ibni Atho'illah As-Kandari
Barang yang ditaruh dalam batin segala rahsia daripada makrifat dan yakin dan lain daripada demikian itu nescaya nyata ia pada pemandangan segala yang zhohir dengan amal
Pengertianya.
Maka zhohir itu cermin batin dan barang(sesuatu WARID) yang ditaruh di dalam batin daripada makrifat Allah Taala nyata ia dalam pemandangan segala yang zhohir dengan kasih(Mahabbah) kepada Allah Taala. Dan barang yang ditaruh dalam batin daripada Jahil pada Allah nescaya nyata ia dalam pemandangan segala zhohir dengan bersandar kepada lain daripada Allah Taala.
Keterangan Suluk.
Kelakuan atau fiil seseorang itu membayangkan atau menunjukkan keperibadian atau hal jiwanya. Jika jiwanya dipenuhi dengan suluhan makrifat seperti ikhlas, tawaduk, kenal Tuhannya dan lain-lain dari sifat keruhanian; maka jiwa atau batin itu akan berhiasan dengan hal atau peribadi seorang yang manusia yang baik tingkah laku amal ibadatnya yang menunjukkan kasih pada hukum Allah itu melebihi kasih yang lain.
Sebaliknya jika batin atau jiwa itu dengan JAHIL pada Allah maka jelaslah pada watak dan peribadi seseorang itu dengan semata-mata bergantung dan mengabdikan diri kepada nafsunya atau rakus pada keinginan dunia semata-mata, hatta dalam ibadatnya masih menuntut dunia seperti kemegahan, pangkat, wang ringgit dan sebagainya.
Kata Pengarang Kitab Hikam
Dan segala zhohir pekerjaan(seperti syukur, lemah lembut dsb) itu menunjukkan ia atas yang tersembunyi dalam hati dan keruh-keruh itu menunjukkan ia yang di dalam hati yang tersembunyi.
Maka pada wajahnya(air muka seseorang) akan nyata terpancar bekas hati itu.(sama ada baik atau jahat). Maka barang yang ditaruhkan dalam Allah Taala akan dia dalam hati dan Asror daripada Makrifat dan Anwar dengan Amal yang Sholeh dan kalam yang Malih(manis) tidak dapat tidak bahawa zhohir bekas demikian itu atas segala anggota yang zhohir denngan kata yang baik dan amal yang baik.
Keterangan Suluk
Perlu dijelaskan di sini bahawa sesuatu yang ditaruhkan atau dicampakkan ke dalam hati itu adalah dinamakan sebagai Warid Ilahiyah. Warid ini adalah hasil dari Wirid(amalan/ibadat dari Ilmu yang benar). Bila Warid Ilahiyah ini melimpahi qalbu ini, maka dapatlah disaksikan dengan penyaksian mata hati atau ruh akan makna-makna di Alam Malakut yang menjelaskan/memaparkan setiap hikmah/rahsia (ibadat Syariat) apa yang tercetus di Alam Syahadah(Dunia Yang Nyata ini). Maka Warid ini menghasilkan AINUL YAKIN di mana dengan Warid inilah seseorang dapat melihat dengan YAKIN akan rahsia ibadatnya yang sebelum itu diyakini dengan Ilmu Yakin.
Mereka ini mendapat didikan oleh Allah dengan Nur Hidayah, Nur Taufik dan Nur Ihsan dengan hati yang Tahqiq dengan Makrifatullah. Lihat perbincangan lanjut mengenai hal ini pada tajuk Makrifatullah.
Kalam yang Malih ialah pengucapan atau kata-kata yang manis dan sedap didengar. Kata-kata ini adalah kata-kata yang berhikmah terbit dari hati yang menerima Ilham atau Ilmu Laduni dari Allah. Pengucapan ilham ini akan menyentuh jiwa-jiwa yang mendengarnya seakan jiwa diulit dan dibelai dengan halus dan lembut. Ikutilah keterangan lanjut ilham ini pada tajuk Ilmu Laduni.
Kata Pengarang Kitab Hikam.
Dan zhohir itu tanda batin. Jikalau khusyuk hati nescaya khusyuk anggotanya. Dan hati itu suatu bekas apabila penuh ia daripada yang Haq, maka limpahlah dengan bertambahnya Anwar-AnwarNya atas segala anggotanya atau daripada yang batil maka limpahlah dengan bertambah-tambah kelamnya atasnya.
Keterangan Suluk.
Jelas sudah dari keterangan-keterangan di atas bahawa perihal zhohir itu menunjukkan apa yang ada di dalam hati sama ada makrifat atau jahil. Hati itu diumpamakan sebagai satu bekas atau wadah yang bersedia untuk menerima sesuatu.
Jika bekas itu(hati) penuh berisi dengan sesuatu daripada Yang Haq seperti Warid Ilahiyah yang terdiri daripada Nur Makrifat, Nut Tauhid atau Nur Ihsan atau lain-lainnya; maka dengan bertambahnya Warid ini akan melimpahlah keluar hingga ke seluruh anggota seseorang itu dengan suatu sifat atau hal yang mencerminkan limpahan hatinya. Ibadatnya baik dan ikhlas, bersifat dengan peribadi yang mulia dan terpuji, disenangi oleh sesiapa sahaja yang mendekatinya.
Sebaliknya jikalau bekas hati itu penuh berisi dengan perkara-perkara yang batil seperti nafsu syahwat atau syirik atau keduniaan; maka lahirlah sifat atau peribadi seseorang itu dengan kelakuannya yang jahat adabnya dan jahil tindakannya dengan banyak melakukan dosa dan maksiat serta rakus dengan dunia ini.
Kata Pengarang Kitab Hikam.
Maka barangsiapa berdiri ia bagi Allah(bergantung dengan Allah) dalam segala pekerjaannya, maka sanya telah beroleh untung ia dan barangsiapa berdiri ia dengan(mengikut) nafsu dalam segala pekerjaannya, maka sanya beroleh rugi ia.
Dan hasilnya bahawa baik adab yang zhohir itu menjadi tanda barang yang tersembunyi dalam batin(hati).
Telah diceritakan orang bahawasanya telah berdapat(berjumpa dan berbincang) Sheikh Junaid dengan sahabat Abi Hafsin dalam kesudahan adab baginya. Maka kata Sheikh Junaid telah beradab sahabatmu(Abu Hafsin) dengan adab segala raja-raja(Aulia Allah). Maka katanya (sahabat Abu Hafsin); "Tidak..bahkan baik adab pada zhohir itu tanda adab dalam hati".
Maka adalah dikenal seorang itu daripada tiga perkara iaitu :
Kalamnya (Perkataan);
Tasarrufnya (Pekerjaan);
dan Tabiatnya.
Maka diketahui sekelian itu daripada amarahnya(tanda atau alamat seseorang).
Maka jikalau lazim Sidiq (kalamnya, tasarrufnya dan tabiatnya) dan dipilihnya yang Haq dan dimaafkan kesalahan orang lain, maka itu tanda baik batinnya. Maka jikalau tidak sidiq seperti di atas, maka tiadalah baik batinnya itu.
Suatu ketika berkata seorang lelaki bagi Sheikh Ibni Yazid Al-Busthomi RA. :
"Ku lihat engkau pada suatu malam dengan rupa babi". Maka kata Sheikh: "Telah benarlah engkau kerana bahawasanya aku cermin wujudmu. Maka engkau lihat rupa dirimu dalam diriku. Maka engkau sangka bahawasanya engkau itu aku".
Sedang yang sebenarnya lelaki itulah yang mempunyai sifat dan kelakuan babi seperti yang dilihat olehnya.
Ulasan Suluk
Dewasa ini, dalam zaman materialisme ini, manusia sanggup melakukan apa sahaja untuk mencapai peningkatan status diri dan keluarganya. Dengan kuatnya desakan-desakan persekitarannya, mereka sanggup melakukan apa sahaja asalkan tujuan mereka tercapai. Akhirnya lahirlah manusia yang ego dan hipokrit. Malah ada antara mereka yang berkata bahawa ego dan hipokrit memang diperlukan untuk berjaya. Maka mereka sanggup menipu pandangan orang lain dengan rupa dan wajah peribadi mereka yang bersesuian dengan usaha mereka. Mereka hidup dengan berlagak baik dan peramah tapi semuanya adalah muslihat dunia mereka. Mereka boleh menipu manusia yang sama sepertinya tapi mereka tidak dapat menipu orang-orang yang ahli makrifat kerana Ahli Makrifat itu memiliki pandangan Ketuhanan yang mampu menembusi segala sesuatu.
Semoga Allah memberi taufik dan hidayahnya
Tiada daya
Dan
Upaya
Melainkan dengan Allah
Yang
Maha Mengetahui
Lagi
Maha Besar
Mengenal Erti Sahabat Sejati
Pengertian Kalam Hikmat Sheikh Ibni Atho'illah As-Kandari :
Jangan engkau bersahabat dengan orang yang tiada mendirikan akan dikau halnya dan tiada menunjuk akan dikau atas Allah perkataannya; dan bersahabat engkau dengan orang yang ada ia dengan lawannya demikian itu; iaitu orang yang tiada mengetahui ia melainkan Tuhannya dan tiada menunjuk ia melainkan atas suatu yang ubudiyah.
Keterangan Dari Suluk
Seorang hamba Allah yang tujuan hatinya untuk sampai kepada Allah(Salik) di-dalam menjalani kehidupan dunianya ditegah dan dilarang untuk berkawan atau bersahabat dengan golongan manusia yang hal/peribadi dan kelakuannya tidak banyak membantu dalam perjalanan si Salik menuju kepada Yang Haq.
Demikian jugalah dilarang sama sekali bersahabat dengan golongan yang percakapannya semata-mata untuk kepentingan dunia tanpa ada pengajaran dan iktibar yang boleh mendekatkan si Salik kepada akhirat atau Allah.
Dua golongan manusia ini adalah kebanyakan manusia(awam) atau orang alim yang ahli dunia. Tindak-tanduk dan perkataannya hanya berkisar kepada kesenangan, kemewahan, keangkuhan atau sekurang-kurangnya cenderung kepada yang lalai dan jauh daripada beribadat dan mengingati Allah.
Sebaliknya si Salik itu hendaklah berkawan, bergaul, berurusan dan bersahabat dengan mereka yang sibuk dalam mengesahkan dan menyempurnakan amal ibadatnya mengikut yang disyariatkan oleh Allah Taala. Mereka ini sentiasa berusaha untuk memperbaiki dan memperelokkan syariatnya dengan cara menuntut ilmu atau mengajar ilmu akhirat, beramal beribadat, meninggalkan segala perbuatan yang sia-sia dan lalai.
Hati mereka selalu memperhitungkan keredaan Allah dalam setiap urusan dan tindak-tanduknya. Dari kejernihan hati ini terpancarlah pada peribadi dan kelakuannya sifat-sifat yang mulia dan ikhlas yang akan melimpahkan kesannya kepada sesiapa yang mendampinginya dengan hakikat dan kediaman ubudiyah. Pengucapan dan ideanya akan menjadi petunjuk dan pembimbing kepada sesiapa yang hampir dengannya. Manusia beginilah yang mesti dipilih sebarang seorang sahabat.
Berkata lagi Muallif Kitab Hikam
Adalah hemahnya takluk kepada Allah Taala terangkat daripada segala makhluk tiada minta tolong dalam segala hajatnya melainkan kepada Allah Taala dan tiada tawakkal dalam segala pekerjaan melainkan atas Allah Taala dan sesungguhnya telah gugurlah manusia daripada matanya.
Maka tiada memandang ia baginya perbuatan dan tiada menghendaki ia bahagian nafsunya dan adalah dalam segala amalnya berlaku atas yang dikehendaki syarak daripada tiada taksir dan inilah sifat orang yang Arif dan orang yang Muwahid.
Keterangan Dari Suluk
Diperjelaskan lagi ciri-ciri seorang sahabat yang diperlukan oleh seorang Salik di mana dengannya dapat dikenal sifat-sifat dan jiwa seorang Arif-Billah(iaitu mereka yang kenal dengan sebenar-benar kenal dengan Allah) yang juga seorang yang Muwahid yakni orang yang Mentauhidkan Allah dalam AfaalNya , AsmaNya, SifatNya dan ZatNya. Hemah atau azam serta semangatnya hanya tertuju kepada Allah semata-mata.
Padanya semua makhluk adalah lemah dan dhoif walaupun ianya seorang berpangkat, berkuasa waima presiden atau raja. Mereka tidak pernah merayu, mengadu dan meminta pertolongan untuk sebarang hajatnya kepada sesiapa kerana telah diketahui dan dikenal bahawa manusia ini semuanya ditadbir oleh Allah. Tiada
mampu memberi sebarang kesan. Mereka semua adalah sama sepertinya bersifat dengan lemah, fakir, dhoif, hina malah tidak wujud sama sekali sebarang kesan perbuatan mereka kepada penghidupan ini. Sebab itulah orang Arif ini hanya menyerahkan segala urusannya secara bertawakkal kepada Allah dengan tidak memandang kepada amal, usaha, tadbir dan ikhtiarnya. Segala perbuatan dan perkataannya bukanlah didorongkan oleh nafsu syahwat dan keinginan keduniaan.
Tindak tanduknya berlandaskan ilmu syariat Allah yang yakin tanpa campur tangan fikirannya. Dengan itu mereka tidak pernah taksir walau dalam apa jua keadaan. Ini adalah kerana mereka sentiasa berada pada kediaman Ubudiyah disamping hati dan jiwanya mereka sentiasa tenggelam dalam lautan musyahadah dengan Allah dan Allah sentiasa memperelokkan adab syariatnya, thorikatnya dan hakikatnya.
Inilah petunjuk, inilah ciri-ciri dan inilah sifat-sifat yang perlu dilihat oleh si Muslim dalam mencari dan memilih seorang Sahabat. Bukannya yang semata-mata kaya, berpengaruh tetapi jahil dengan Makrifatullah. Jahil tentang Hak Ubudiyah dan Hak Ketuhanan.
Berkata Sayyidi Abdul Salam RA.
Barangsiapa menunjuk ia akan dikau atas dunia[hal keperluan duniawi semata-mata], maka sesunguhnya adalah ia memberi kejahatan akan dikau; dan barangsiapa menunjuk akan dikau atas amal (ibadat untuk akhirat dan sampai kepada Allah) maka sanya itu adalah anugerah kebajikan yang Allah berikan kepada engkau; dan barangsiapa yang menunjuk akan dikau atas Allah (ilmu-ilmu yang menghampirkan faham kepada makrifat dengan Allah) maka adalah ia memberi nasihat kepada engkau.
Keterangan Suluk.
Perhatikan hal sahabat kita. Sekiranya tindak-tanduk serta cita-citanya semata-mata keduniaan maka larilah daripada sahabat yang ahli dunia itu kerana bersahabat dengannya akan menjatuhkan berbagai-bagai musibah dan kesusahan kepadamu (dalam erti kata payah untuk memasuki perjalanan menuju kepada Allah).
Untuk senang dunia dan menumpang kebolehan, kedudukan, atau kekayaan mereka tentu sahaja boleh; dan jika engkau senang bersahabat dengan mereka yang lalai dengan perihal untuk memajukan diri dalam bidang keruhanian, percayalah engkau adalah sama seperti mereka yang tertambat dengan "Hubb-ud-Dunia" (kasih pada dunia hingga lalai kepada akhirat).
Ketahuilah, sekiranya Allah ingin menganugerahkan kebajikan yang "melimpah" kepada engkau maka akan ditemukan engkau dengan seorang sahabat yang "fakeh lagi sufiah"(yang alim dengan ilmu syariat dan mengamalkan ilmu mengikut thoriq yang menjejaki hakikat). Sahabatmu ini sentiasa sudi berkongsikan amal dan ilmunya dengan petunjuk-petunjuk yang benar dan jelas. Syariatnya teguh dan mantap dengan ilmu fekah, Thorik Rasulullah, para sahabat, para Aulia, dan Sholihan yang menjadi ikutannya manakala hakikatnya sentiasa memandang(tersyuhud) pada Keagungan dan Keesaan Allah. Dengan sahabat ini nanti, kamu akan banyak mendapat nasihat dan petunjuk yang lurus.
Kata Abu Hassan RA
Jangan engkau bersahabat dengan orang yang melebihkan akan dikau atasmu. Maka yang demikian itu terlebih sangat jahat dan jangan engkau bersahabat seorang yang melebihkan dikau atas dirinya. Maka yang demikian itu sedikitlah berkekalan dan bersahabatlah engkau dengan orang yang sebabnya menerangkan hati engkau dan musyahadahnya membuka segala yang ghaib.
Keterangan Suluk.
Orang yang suka melebihkan dirinya daripada kamu adalah manusia yang dibungkus dengan sifat-sifat ego dan hipokrit. Mereka amat membahayakan hati dan jiwa kamu. Demikian jugalah sseorang kenalan orang yang merendahkan dirinya dengan keterlaluan adalah manusia yang tidak ikhlas dan suka mengada-ngada. Jarang sekali hubungan anda kekal dengannya kerana sifat rendah dirinya itu adalah semata-mata dibuat-buat dan diada-adakan bukan kerana tawaduk kepada Allah. Akan sampai masanya beliau akan jemu atau memberontak apabila sesuatu yang tersirat di hatinya tidak diperolehi dari engkau. Memang menjadi hukum alam sesuatu yang tidak haq/ikhlas akan hancur bila tiba waktunya.
Sahabat yang perlu dicari ialah apabila bertemu dan berbicara dengannya cahaya mata hatimu akan sejuk bercahaya dengan cahaya akhirat dan makrifat. Pengucapannya adalah butir-butir pengajaran yang luar biasa, berhikmat serta menjejaki dasar syraiat, thoriqat dan hakikat malah ianya berbeza dari yang lain kerana ia mengeluarkan dari sesuatu yang dilihat dan diambil dari alam ghaib yang hanya dapat ditembusi oleh hati yang bersih dan bermakrifat.
Dan kata Syeikh Junaid Al-Bagdadi RA
Apabila dikehendaki oleh Allah pada seorang murid itu kebajikan(baik halnya) maka dijatuhkan bersahabat dengan seorang Sufiah dan ditegahkan bersahabat dengan segala orang yang riya.{buat sesuatu bukan kerana Allah tetapi untuk diri dan nafsunya)
Keterangan Suluk.
Perhatikanlah sahabat yang ada di sekeliling anda. Perhatikan pula kata-kata berhikmat Penghulu Tasauf di atas. Anda akan dapat menilai diri anda. Adakah anda dalam kebajikan Allah atau sebaliknya ?. Lihatlah peribadi dan arah tuju sahabat anda. Di situ ada jawapannya. Di situ terlorong jalan antara jalan-jalan kebajikan yang ada. Bersyukurlah sekiranya anda ditemukan dengan seorang sahabat yang hal-ahwalnya membimbing dan menunjukimu ke arah jalan Allah kerana engkau telah dikurniakan kebajikan yang tidak terhingga.
Kata setengah orang Sufiah
Jangan engkau bersahabat daripada manusia melainkan dengan orang yang tidak bertambah kepadanya dengan kebajikan(mu) dan tiada kurang daripadanya dengan kejahatan(mu) supaya ada demikian itu bagimu dan engkau disisinya bersamaan.
Keterangan Suluk.
Sahabat yang ingin diperihalkan oleh orang sufiah ini adalah seorang mukmin Sholeh yang padanya kebaikan dan kejahatan yang ada pada kita sama sekali tidak mempengaruhinya, malah sama sahaja baginya. Jika nampak ciri-ciri kebaikan yang ada pada kita, dipandangnya sebagai anugerah Allah kepada hambanya dan jika kita membuat sesuatu kesalahan atau dosa, maka dilihatnya sebagai satu iktibar kepadanya.{Pandangannya hanya terarah kepada Fi'li Allah}. Kasih sayangnya tetap bersamaan walaupun kita bersifat baik atau melakukan banyak kesalahan. Sifat inilah yang akan mendidikmu untuk menjadi sepertinya {
Dan kata Abu Tholib Al-Makki RA
Adalah segala Thoifah( kaum) daripada orang-orang Sufiah itu tiada mengasih(bersahabat) mereka itu melainkan atas orang (yang ada) empat perkara iaitu:
Tiada memberat setengahnya atas setengahnya (sama tengah) iaitu; jikalau memakan sahabatnya sepanjang siang maka tiada berkata sahabat itu kepadanya 'puasalah engkau'. Dan; jikalau puasa sahabat ia sepanjang masa maka tiada berkata sahabat itu kepadanya 'berbukalah engkau'.
Dan jikalau tidur sepanjang malam maka tiada berkata sahabat itu baginya 'berjagalah engkau'. Dan; jikalau sembahyang sepanjang malam maka tiada berkata sahabat itu 'tidurlah engkau akan setengahnya'(malam).
Dan bersamaan segala ahwal(hal atau fiil/kelakuan) sahabat itu kepadanya.
Tiada bertambah kerana puasanya dan sembahyangnya dan tiada kurang kerana berbukanya dan tidurnya
Dan berkata mereka itu lagi;
Apabila bertambah kepadanya sebab amal(yang engkau kerjakan) dan kurang sebab (engkau) meninggalkan amal; maka bercerai(berpisah dengan mereka itu) itu terlebih memberi sejahtera bagi agamanya.(engkau). Dan inilah kebajikan yang berhimpun dalam bersahabat dengan saudara yang Sholeh dan Syeikh(Guru) yang memberi nasihat dan menegahkan akan dikau bersahabat dengan segala orang yang jahat dan segala orang yang ahli ghoflah(lalai) iaitu mereka yang terlebih jahat hal daripadamu.
Keterangan Suluk.
Sahabat itu ialah seorang yang menunjuki bukan seorang yang meneliti hal engkau. Carilah seorang sahabat yang peribadinya dan ilmunya lebih baik darimu yang faham tentang :
hakikat syariat
hakikat thoriqat dan
hakikat makrifat; dan
Larilah dari kawan :
yang jahil(tiada makrifat)
jahil tentang makrifat syariat;
jahil tentang makrifat thoriqat dan;
jahil tentang makrifat hakikat;
yang menjadikan nafsu sebagai ikutannya dan cara hidupnya.
Semoga Allah memberi taufik dan hidayahnya
Tiada daya dan upaya melainkan dengan Allah
Yang
Maha Mengetahui dan Maha Besar
MAKRIFAT, FANA, MAHABBAH
Barangsiapa mengenal akan Haq Allah Taala,
nescaya dipandangnya Allah dalam tiap-tiap sesuatu
Barangsiapa mengenal ia akan haq Allah Taala, nescaya dipandangnya akan Allah dalam tiap-tiap sesuatu di mana Allah yang berbuat dan yang memerintah. Maka tidaklah jinak ia pada suatu dan tiadalah liar ia daripada sesuatu kerana telah FANA ia dengan Allah dan jauh daripada tiap-tiap sesuatu selain yang lain daripada Allah.
Barangsiapa mengenal ia akan haq Allah Taala, nescaya dipandangnya akan Allah dalam tiap-tiap sesuatu di mana Allah yang berbuat dan yang memerintah.
Dan barangsiapa telah fana dengan Allah,
nescaya ghaiblah ia daripada tiap-tiap sesuatu
Dan barangsiapa telah fana ia dengan Allah nescaya ghaiblah (tidak pandang selain daripada Allah) ia daripada tiap-tiap sesuatu. Maka tiada melihat ia akan maujud yang lainnya dan tiada yang mengadakan, melainkan Allah. Maka apabila telah memfanakan ia (Allah) akan engkau daripada engkau [iaitu diri sendiri telah hilang atau fana], maka mengekalkan ia (Allah) akan engkau denganNya (Baqa bilLah).
ibadat), nescaya atas Allah gantinya.
Di dalam Kitab ArRisalah al-Qusyairiah disebutkan erti fana itu ialah :
"Lenyapnya sifat-sifat basyariah (pancaindera)"
"Maka sesiapa yang telah diliputi Hakikat Ketuhanan sehingga tiada lagi melihat daripada Alam baharu, Alam rupa dan Alam wujud ini, maka dikatakanlah ia telah fana dari Alam Cipta.
Dan barangsiapa kasih akan Allah,
nescaya tiada melebihkan sesuatu yang lain
Dan barangsiapa mengasih akan Allah, nescaya tiada melebihkan (mengutamakan) atas Allah suatu daripada segala kehendak dan segala syahwatnya (keinginannya).
Keterangan Suluk
Sheikh Junaid Al-Bagdadi pernah berkata tentang fana dan mahabbah ini dengan kata-katanya;
"Seorang itu tidak akan mencapai Cinta kepada Allah (mahabbah) hingga dia memfanakan dirinya. Percakapan orang-orang yang cinta kepada Allah itu pandangan
orang-orang biasa adalah dongeng sahaja."
Antara makna Tasauf ialah meninggalkan dakwa. Untuk itu bagi kita orang-orang yang masih bertatih dan merangkak dengan ilmu ini janganlah mengaku dan mendakwa bahawa kita mengamalkan ilmu tasauf apatah lagi mendakwa kita telah berada di dalam maqam-maqam yang tertentu sebelum mahir dan arif dengan ilmu ini serta beramal dengan adab-adabnya. Banyaklah melakukan riadah dan mujahadah jiwa melalui memperbanyakkan belajar ilmu agama, amalan-amalan sunat dan membuat kebajikan.kepada yang memerlukan. Betulkan hala tuju kita yang semata-mata untuk melaksanakan Haq Kehambaan seperti yang dituntut di atas kehidupan kita yang sementara ini.
"Barangsiapa tahqiq dengan Maqam Ubudiyah akan dapat melihat bahawa menilik akan amal itu Riya' menilik halnya itu ain dakwa dan menilik perkataannya itu ain dusta."
Tiada daya dan upaya melainkan dengan Allah
Yang
Maha Mengetahui
Dan
Maha Besar